جادوگران و مداریان
فضل الرحیم رحیم فضل الرحیم رحیم

مجموعهء جالب و خواندی طنزی از نویسندهء جوان کشورما داکتر ولید تمیم  

 

در همین تازگی مجموعهء از نبشته های طنزی اقائی ولید تمیم، با نام جادوگران و مداریان

بدسترس ام قرار گرفت. این مجموعه که حاوی بیست و یک پارچه طنز است به شکل کتاب با کارتونهای خیلی مناسب و مرتبط با عناوین طنز های این مجموعه از کارتونیست  چیره دست کشورما اقائی هژبر شینواری ، اراسته و زیور چاپ یافته است . نویسندهء این مجموعه اقائی تمیم ، با نگاهی عمیق انتقادی به اوضاع سیاسی ، اجتماعی ، تحولات اخیر و با بی بندباری های مروج کنونی مانند فساد اداری در حد بالا ، سوء استفاده ، رشوه ستانی ، بروکراسی  در افغانستان و بویژه به ان ادمهای که در گردانندگی این وضعیت و تحولات به شکلی از اشکال نقش منفی داشته اند و دارند با ظرافت های طنزی بدور از کنایه و اشاره بصورت مشخص پرداخته است .که می توان با همین ویژگی این مجموعه را از معدود مجموعه های طنزی شمرد که تا امروز در کشورما اقبال نشر یافته اند. در پیشگفتار مجموعهء جادوگران و مداریان اقائی تمیم می نویسد: "این مجموعه  از طنز های سیاسی است که حاوی گفتارهای در رابطه به رفتار های سیاسیون جنگی و بنگی میباشد که واقعا مستحق یک خنده از نوع قهقه هستند، هر چند که خود ملت بیچاره را به گریه نشانده اند. اینبار البته با تغیرکیفی در طرز طنز نویسی( اگرچه خود این اقایان خصلت تغیرناپذیردارند) با ذکر نام دقیق عالی جنابان که کج رفتاری کرده اند ما خواستیم که راستشان کنیم( که نمی شود) در قبل اسمها را با الفاظ مرموزی بخاطر فاش نکردن یک کج رفتارسیاسی در نوشته ها درج میکردند و بعد از خواندن مکمل طنز و تعمق و چرت و فکر میدانستید که بلی این لفظ ممکن است برای فلان کس گفته شده باشد زیرا او هم چنین کرد و چنان گفت . ولی اینبار خواننده عزیز بدون تعمق از کردارو گفتار با ذکرنام سیاسیون کج رفتار کرشمه باز، مواجه خواهند شد."

سیمائی محتوائی این مجموعه را می توان با مروری بر عناوین و کارتونهای ان باز نمودکه هر کدام ان تعریف، واژه های مروج امروزی درکشورما، قصه ها ،حکایت ها ، تبصره ها و مصاحبه های از عملکرد سیاسیون کشورما و مددگاران بین المللی شان است که در قالب طنز، نویسندهء این مجموعه انرا بیان داشته است . در قسمتی دیگری از پیشگفتار جادوگران و مداریان اقائی تمیم می نویسد:" به گفتهء شاعرو اندیشمند بزرگ المانی برتولت برشت ، انکه نمیداند احمق است ، ولی انکه میداند و چیزی نمی کند جنایتکار است . با تکیه به همین گفتار، خواستم این نوشتار طنز گونه را که از احساس و درد سرچشمه گرفته اند با کاستی و کمی هایش پیشکش جامعه فرهنگی کشورنمایم. تا باشد مثل همه مردم با بصیرت ما ، این نقاب پوشان هم بدانند که انها بجز چند فرد مضحک تاریخ زده چیزی بیش نبوده تمام گفتارو رفتار شان مثل خودشان مسخره است وبس. پیام من به ایشان اینست: اگر شما این ملت را به مسخره گرفته اید، من شما رابه مسخره میگیرم ."

مجموعه جادوگران و مداریان ، از نظر قاعده های نوشتاری ، کوتاه و موجز نوشته شده که خواننده می تواند با یک بار خواندن به باریکی و ظرافت های مقصد نویسنده پی ببرد . با انکه ژانر طنز در کشور ما انقدر ها به دلایل مختلف گستردگی بیشتر ندارد و طنز نویسان هم از شمار انگشتان ما بیش نیستند .امید برده می شود که نشرو چاپ مجموعهء طنزی جادوگران و مداریان ، کامی باشد بسوی گستردگی و درخشش ژانر طنز در رسانه ها و مطبوعات کشور ما.

 

22.10.2008


October 26th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
معرفی و نقد کتب